Kapotte lantaarnpaal, snel en gemakkelijk melden

Als inwoner van de gemeente Menterwolde kunt u zelf eenvoudig digitaal kapotte straatverlichting melden. Het is 24 uur per dag 7 dagen in de week, mogelijk om digitaal een storing of defect over de openbare verlichting in te dienen. Juist ook op de momenten dat het buiten donker is en defecten aan de straatverlichting duidelijk zichtbaar zijn. 
 
Via de gemeentelijke website www.menterwolde.nl kunt u zonder tussenkomst van een telefoniste uw storing doorgeven. De melding wordt direct digitaal verstuurd naar de aannemer. De afhandelingstermijn is afhankelijk van het type storing/defect en de weersomstandigheden.
 
Wat te doen bij een storing in de openbare verlichting?
Een storing of defect melden verloopt via de gemeentelijke website. De lantaarnpaal opzoeken kan via de digitale kaart of het lichtmastnummer (sticker met 3 of 4 cijfers op de lantaarnpaal). Bij het invoeren van de melding kan de oorzaak en een omschrijving van het probleem worden toegevoegd. Gaat het om een gevaarlijke situatie, dan vraagt de gemeente u om telefonisch melding te doen via (0598)658888, bij een telefonische melding wordt ook naar het lichtmastnummer gevraagd. 
 
Is er al een storing of defect gemeld over de lantaarnpaal? De status van de afhandeling is direct te zien, opnieuw melden is dan niet mogelijk.
 
De externe aannemer zorgt voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de verlichting in de openbare ruimte. De afhandelingstermijn is afhankelijk van het type storing/defect en de weersomstandigheden. Door ouderdom, slijtage of een ongeluk kunnen één of meerdere lampen en/of masten stuk gaan, waardoor de verlichting niet brand. Als er meerdere aaneengesloten lantaarnpalen niet branden is dit vaak een storing in het ondergrondse netwerk van kabels. 
 
De gemeente verwacht met het nieuwe 24/7 bereikbare meldingensysteem het aantal defecte lantaarnpalen en de afhandeltermijn terug te dringen, om daarmee de leefbaarheid te verhogen.