Taal spelenderwijs

Logopediepraktijk Totaal. De taalontwikkeling van kinderen is spelenderwijs te stimuleren tijdens dagelijkse situaties. Leg uit wat u doet terwijl u samen bezig bent, bijvoorbeeld tijdens het koken of het boodschappen doen. Kinderen zijn actief en helpen graag mee en daarom zijn heel veel situaties geschikt om hen spelenderwijs nieuwe woorden te leren en/of in zinnen te leren spreken.
Losse woorden (zonder context) aanleren heeft minder zin; gebruik daarom woorden uit de omgeving van het kind. Neem de tijd om met uw kind te praten en zeg tussendoor ook eens even niets. Door zelf stimulerende opmerkingen te maken (bijvoorbeeld: “Ik vind pizza heel lekker”), kunt u proberen een reactie uit te lokken. Door het stellen van open vragen moet een kind nadenken. Vragen die met ‘hoe’ of ‘waarom’ beginnen, zijn in het algemeen goede open vragen. Let er wel op dat de vraag niet te moeilijk of juist te makkelijk is. Vraag rustig door wanneer het antwoord u niet helemaal duidelijk is, zodat u het kind goed begrijpt.

Alle kinderen maken fouten in hun taal-leren. Dit mag en is zelfs nodig. Door het kind onopvallend te verbeteren (door zelf het woord of de zin goed te herhalen), leert het kind steeds meer. Bij sommige kinderen verloopt de taalontwikkeling vertraagd of afwijkend. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis hebben moeite met taal. Een peuter die weinig praat en onverstaanbaar is. Of een wat ouder kind dat kromme zinnen maakt of verkeerde werkwoorden gebruikt. Als de ontwikkeling van de communicatie niet goed verloopt, kan dit ernstige gevolgen hebben. Voor de verdere ontwikkeling, schoolloopbaan en carrière. Vroegtijdige signalering van spraak-taalproblemen is enorm belangrijk en vaak is een taalontwikkelingsstoornis al op jonge leeftijd te herkennen. Taalontwikkeling en communicatie vallen onder het vak- gebied van de logopedist: hij/zij kan duidelijkheid geven of de ontwikkeling van spraak en taal normaal verloopt.

Reactie toevoegen